Als je een website beheert, zakelijk of voor een stichting, dan moet je aan een aantal eisen voldoen. In dit artikel kun je lezen welke eisen dat zijn. Let op: dit zijn de eisen voor een informatieve website en niet voor een webwinkel.

Wat moet je vermelden op je site

  • Naam aanbieder. Met andere woorden: je bedrijfsnaam. Meestal is dit de naam waaronder je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Heb je meerdere bedrijfsnamen geregistreerd,  dan kan het zijn dat de naam die je op je site gebruikt, niet de hoofdnaam is in het KvK-register. Om misverstanden te voorkomen, is het verstandig om dan beide namen te vermelden.
  • Vestigingsadres. Op je site dient een fysiek bezoekadres te staan. Het alleen vermelden van een postbus is dus niet voldoende.
  • Contactgegevens. Hier kun je wel een postbus opnemen. Verder valt hieronder je telefoonnummer, e-mailadres, fax en wat je verder nog meer kunt bedenken.
  • Kamer van Koophandel nummer.
  • Toezichthouder of beroepsvereniging. Werk je in een branche die valt onder toezicht of waarbij je aangesloten bent bij een beroepsvereniging, dan moeten ook die vermeld worden. Vergeet niet ook een link te plaatsen naar deze organisaties.
  • Prijzen en kosten. Biedt je diensten aan, vermeld dan duidelijk de prijs van deze diensten. Vergeet hierbij niet eventuele belastinge (BTW) en bijkomende kosten te vermelden. Verkoop je producten dan val je onder de eisen die er aan webwinkels worden gesteld. (hierover later meer).

Hoe zit het met het BTW-nummer?

Over de vermelding van het BTW-nummer bestaat nog wel eens enige onduidelijkheid. Vooral voor éénmanszaken is het vermelden van je BTW-nummer niet gewenst omdat dit ook je BSN-nummer is. Maar hoe zit dat nu wettelijk?

Volgens een publicatie van de belastingdienst ben je als ondernemer wél verplicht om je BTW-nummer te verstrekken aan je (potentiële) klanten, maar hoeft dit niet expliciet te gebeuren op je website. In genoemd artikel kun je precies lezen hoe je jouw BTW-nummer wel kunt overleggen. Onderstaand citaat is vooral voor eenmanszaken dus van belang.

Er is dus sprake van beleidsvrijheid voor de ondernemer om aan de verplichting vorm te geven en geen strakke verplichting dat een btw-nummer altijd op een website moet zijn vermeld

Webwinkeliers opgelet! Worden er op een website goederen aangeboden dan is het wél verplicht je BTW-nummer te vermelden op je site.

Privacy bescherming van je bezoekers

Beveiligde verbinding. Veel websites maken gebruik van een antwoord- of informatieformulier. Dit is een makkelijke manier om je bezoekers van dienst te zijn. Je moet dan wel voldoen aan een extra eis. Je bent dan namelijk verplicht de privacy van je bezoekers te waarborgen. Dit doe je door het verkeer naar je website te versleutelen met een SSL-certificaat. Dit certificaat kun je door je hostingprovider laten installeren.

Bijkomend voordeel van dit certificaat is dat Google meer waarde toekent aan beveiligde sites.

Cookies. Maak je gebruik van Google Analytics of een ander third-party script, dan ben je wettelijk verplicht je bezoekers er van op de hoogte te stellen dat er cookies worden gebruikt op je site. Op deze pagina vind je een plugin waarmee je dat binnen WordPress eenvoudig oplost.

Zoals ik al eerder schreef, zijn deze eisen niet bedoeld voor webwinkels: hiervoor gelden nog een aantal aanvullende regels. In een later artikel kom ik hier nog op terug.

© 2019 Liket websitebouw