Of je website of webshop wel of niet gevonden wordt, heeft alles te maken met je positie in de Google zoekresultaten. (Ik gebruik hier Google omdat zij nog altijd ruim 90% van de markt in handen hebben.)

Hoe kun je nu zien hoe hoog jouw site scoort op een bepaalde zoekterm? Het ligt voor de hand om gewoon je zoekterm in te geven bij Google en dan te kijken waar je staat. Omdat Google zoekresultaten personaliseert geeft dit echter niet altijd een betrouwbaar resultaat. Ook zou het makkelijk zijn als je in één keer meerdere zoektermen kunt controleren en kunt zien hoe de termen eerder scoorden.

Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden beschikbaar. Een gereedschap dat ik hiervoor gebruik is Free Serp Checker. Nadat je op deze website een (gratis) account hebt aangemaakt, kun je beschikken over een eigen dashboard op de site. Hierin maak je jouw project(en) aan. Binnen het gratis account kun je maximaal 300 zoekopdrachten per 24 uur laten uitvoeren.

Een project bestaat uit de volgende gegevens:

  • naam van je project
  • het adres van  de website die je wilt onderzoeken
  • de regio (bijvoorbeeld google.com of google.nl)
  • je zoekwoorden

Wil je meer controle over de resultaten zoals taal, land e.d. dan moet hier voor betaald worden. De gratis versie geeft echter al prima resultaten.

Heb je jouw project aangemaakt, dan duurt het maximaal 24 uur voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Per project krijg je een overzicht te zien van je zoektermen en de positie binnen Google.

In dit overzicht vind je deze gegevens:

  • wijziging positie t.o.v. de laatste controle
  • de laatst behaalde positie
  • de best behaalde positie
  • het zoekvolume op een zoekterm
  • laatst uitgevoerde controle
  • de URL die getoond werd in het zoekresultaat
  • een aantal uit te voeren handelingen zoals verwijderen, tonen grafiek e.d.

Het ruime aantal gegevens en het bijhouden van de positie in overzichtelijke grafieken maakt dit gereedschap tot een prima hulpmiddel bij het verbeteren van je vindbaarheid.